Παρασκευή 18 Ιουνίου 2021

Προτομές Ανδριάντες Μνημεία Κοζάνης "Μέγας Αλέξανδρος"


 

Βασίλη Αποστόλου

Δασκάλου του Αου Δημοτικού Σχολείου Κοζάνης

Προτομές-Ανδριάντες –Μνημεία Κοζάνης

Νομαρχιακή Αυτοδιοίκηση Κοζάνης

Κοζάνη 2006 σελίδες:238

ISBN:960-87195-6-9

 

 

 

 

12. ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ (356-323 π.Χ)

 

Γράφει ο Βασίλης Αποστόλου

 

 

             Η προτομή του βρίσκεται στην είσοδο της πόλης από Θεσσαλονίκη και Αθήνα. Κοιτάζει προς την Ανατολή. Είναι τοποθετημένη σε τριγωνικό χώρο με πράσινο.

 

                          Στην κύρια όψη διαβάζουμε

                                 ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ

                                            Ο

                                       ΜΕΓΑΣ

                             Α  ΣΩΜΑ ΣΤΡΑΤΟΥ

                                 ΤΙΜΗΣ ΕΝΕΚΕΝ

                                            1970

                                                                    Στη δεξιά πλευρά

                      Το όνομα του γλύπτη ΣΤΡ.Ι. ΦΙΛ…ΟΥΛΟΣ

 

             Τα αποκαλυπτήρια της προτομής έγιναν στις 25-10-1970 από το στρατηγό Τζουβελέκη, προσφορά του στρατού στην Κοζάνη από όπου ο Μέγας στρατηλάτης στρατολογούσε οπλίτες για τη Μακεδονική Φάλαγγα.(66\14-11-1970)

            Ο Μ. Αλέξανδρος  ήταν γιος του Φιλίππου του Β΄, βασιλιά της Μακεδονίας. Από μικρός μελετούσε Όμηρο. Είχε ως πρότυπο τον Αχιλλέα.

            Από τον πατέρα του διδάχτηκε την πολεμική τέχνη. Από μικρή ηλικία έμαθε να αντέχει στην πείνα, στη δίψα, στον ολιγόωρο ύπνο. Για το δάσκαλό του  τον Αριστοτέλη έλεγε: «Στον πατέρα μου χρωστάω το ότι ζω. Όμως στο δάσκαλό μου χρωστάω το ότι ζω όπως πρέπει». Ο δάσκαλός του, του είχε μάθει να θεωρεί ανώτερο τον ελληνικό πολιτισμό.

           

Στρατιωτικό έργο

 

            Στα 18 του χρόνια αναλαμβάνει τη διοίκηση του Βασιλείου της Μακεδονίας. Ανακηρύσσεται, από το συνέδριο της Κορίνθου, ηγέτης της  Πανελλήνιας συμμαχίας και αρχηγός της εκστρατείας κατά των Περσών.

            Κατέστρεψε την πόλη των Θηβών. Σεβάσθηκε τα ιερά (ναοί) και το σπίτι του ποιητή Πίνδαρου. Οι Θηβαίοι  είχαν εξεγερθεί εναντίον της μακεδονικής Φρουράς, επειδή είχαν πιστέψει ότι ο Αλέξανδρος σκοτώθηκε σε κάποια εκστρατεία ενοχλητικών βόρειων γειτόνων.

            Η εκστρατεία και οι πολεμικές επιχειρήσεις κατά των Περσών άρχισαν το 334 π.Χ. και τελείωσαν με το θάνατό του στις 13-6-323  π.Χ. Πέθανε σε ηλικία 33 χρονών.

Τα κυριότερα πολεμικά γεγονότα.

334 π.Χ Ξεκίνημα από την Πέλλα με 30.000 πεζούς και 5.000 ιππείς.

334 π.Χ Μάχη στο Γρανικό ποταμό. Από τα λάφυρα της μάχης έστειλε στην Αθήνα 300 ασπίδες με την αφιέρωση «Αλέξανδρος Φιλίππου και οι Έλληνες πλην Λακεδαιμονίων».

333 π.Χ  Λύση Γόρδιου δεσμού. Μάχη της Ισσού.(πεδιάδα του κόλπου Αλεξανδρέττας) Ήττα του βασιλιά Δαρείου.

332π.Χ. Κατάκτηση της Φοινίκης. (Τύρος)

331π.Χ. Ίδρυση Αλεξάνδρειας Αιγύπτου.

331π.Χ.-327 π.Χ Σύγκρουση στα Γαυγάμηλα. Κατάληψη των πόλεων Βαβυλώνα, Σούσα, Περσέπολη.

327-325π.Χ Εκστρατεία στην ινδική χερσόνησο.

 

Οργανωτικό, πολιτικό και πολιτιστικό του έργο.

 

            Η στρατηγική του ικανότητα συνίστατο στην επιλογή της κατάλληλης θέσης για τις θυελλώδεις επιθέσεις, η συνεχής καταδίωξη του αντιπάλου για να μην καταφέρει να ανασυγκροτηθεί, η εξασφάλιση των κατακτήσεων, η μέριμνα για την ψυχαγωγία των στρατιωτών.

            Η εκστρατεία του είχε και εξερευνητικό χαρακτήρα για τούτο τον συνόδευαν πλήθος επιστήμονες. Μελέτησαν  τα αίτια των πλημμυρών του Νείλου και τις κλιματολογικές συνθήκες, ενδιαφέρθηκαν για το φλεγόμενο πυρ (πετρέλαιο), διερεύνησαν ινδικά ορυχεία, έμαθαν για τις μεθόδους καλλιέργειας, οι βηματιστές μέτρησαν τις αποστάσεις που διήνυσε ο στρατός.

             Ίδρυσε 70 ελληνικές πόλεις, εκ των οποίων  16 Αλεξάνδρειες. Ονομαστότερη η Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. Μ’ αυτόν τον τρόπο θεμελιώθηκε ο ελληνικός πολιτισμός. (ήθη, αγώνες, αγορά, τέχνη, γλώσσα, θέατρο, θρησκεία) Ακόμα Έλληνες καλλιτέχνες παρουσίαζαν δράματα και  μουσικούς αγώνες. Εγκατέστησε στις πόλεις που ίδρυσε δυναμικούς Έλληνες και απόμαχους Μακεδόνες. Ελευθέρωσε τις ελληνικές πόλεις από τον Περσικό ζυγό.

             Εγκαινίασε τους μικτούς γάμους μεταξύ Ελλήνων και Περσών. Ο ίδιος έδωσε το παράδειγμα παίρνοντας για γυναίκα του τη Ρωξάνη, κόρη του ηγεμόνα της Βακτριανής. Στόχευε στη δημιουργία νησίδων του Ελληνισμού, στη δημιουργία της οικουμενικής αυτοκρατορίας με πρωταγωνιστές τους Έλληνες.

             Καθιέρωσε την ελληνική γλώσσα ως επίσημο όργανο συνεννόησης των λαών.

             Εγκαινίασε ενιαίο νομισματικό σύστημα σ’ Ανατολή και  Δύση κόβοντας χρυσά νομίσματα από το συσσωρευμένο χρυσό των Περσών. Για την περαιτέρω οικονομική πρόοδο κατασκεύασε δρόμους, διάνοιξε διώρυγες, κατασκεύασε αρδευτικά έργα, λιμάνια, γεφύρια.

            Επιδίωξε τη συμφιλίωση κατακτητών και κατακτημένων. Χρησιμοποίησε και κατακτημένους σε υπεύθυνες διοικητικές και στρατιωτικές θέσεις.

            Σεβάστηκε τη θρησκεία, τα έθιμα και τα μνημεία των κατακτημένων λαών. Ήθελε να δημιουργήσει ένα παγκόσμιο κράτος ευτυχισμένων πολιτών.

            Με την πολιτική του εποικισμού διέδωσε τον ελληνικό πολιτισμό, τα ελληνικά γράμματα. Ετοίμασε το έδαφος για την επικράτηση του Χριστιανισμού.

            Ως προς τη συμπεριφορά του απέναντι στους άλλους λαούς ήταν υπέρ των άμεσων λύσεων. Αποφασιστικός και ορμητικός δε δίσταζε να πολεμήσει κατά μέτωπο, για να πετύχει τους σκοπούς του.

             Το πολιτιστικό πρόγραμμα του Αλεξάνδρου σκόπευε τη συμφιλίωση Ανατολής και Δύσης με πνευματικό θεμέλιο τον ελληνικό πολιτισμό.

                

Παγκόσμια αναγνώριση

 

             Ο Ρήγας Φεραίος, ο πρόδρομος της ελληνικής ελευθερίας, στο σκλαβωμένο έθνος μαζί με τους χάρτες και τις προκηρύξεις έστελνε και εικόνες του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Θεοχάρης Τουρούντζιας, ετών 22 από τη Σιάτιστα, ένας από τους επτά συντρόφους του Ρήγα που βρήκαν μαρτυρικό θάνατο στο Βελιγράδι στις 24 Ιουνίου 1798, ομολόγησε στους Αυστριακούς ότι παρέλαβε από το Ρήγα τρεις χάρτες και 50 αντίτυπα των εικόνων του Μεγάλου Αλεξάνδρου τα οποία τα έστειλε στον αδελφό του στο Σεμλίνο της Αυστρίας.(24\27)

            Ο Γεώργιος Λασσάνης στη « Συνοπτική Ιστορία της Ελλάδος γράφει:

«Των Θηβών η ανασκαφή εδίδαξε τη δύναμη του παιδιού τούτου, δια τούτο έσπευσαν να αναγνωρίσουν την κυριαρχία του Αλεξάνδρου. (Οι Θηβαίοι αμφισβήτησαν την κυριαρχία του Αλεξάνδρου. Αυτός με κεραυνοβόλο κάθοδο, κυρίεψε τη Θήβα, την κατέσκαψε εκτός από τα ιερά και την οικία του ποιητή Πινδάρου.)

Μεγαλυτέρα δόξα εθεώρησαν να ονομασθούν Αρχιστράτηγοι, παρά κατακτητές της Ελλάδας και τ’ αμίμητα κατορθώματα του Μεγάλου Αλεξάνδρου απέδειξαν τι ήσαν εις κατάσταση να πράξουν οι ενωμένες ελληνικές δυνάμεις υπό την οδηγία αξίου ανδρός».

             Πολλοί λαοί στον λαϊκό τους πολιτισμό τον θεωρούν δικό τους όπως η Αίγυπτος, η Παλαιστίνη, η Συρία, η Περσία, το Ιράκ, το Αφχανιστάν, το Πακιστάν, η Μογγολία (τον λατρεύουν ως εθνικό ήρωα), το Ουσμπεκιστάν, το Τατζικιστάν, οι Ινδίες, ο Μωάμεθ στο Κοράνι τον συγκαταλέγει στους προϊσλαμικούς προφήτες και πολλά άλλα κράτη της Ασίας. Όλοι αυτοί οι λαοί περηφανεύονται για την καταγωγή τους από τους στρατιώτες του Μεγάλου Αλεξάνδρου (Ισκεντέρ ή Σκέντερι) και δηλώνουν τον ενθουσιασμό τους, όταν συναντηθούν με Έλληνες.

ΚΑΛΑΣ   ( Οι Έλληνες της Ασίας)

 

            Στο βορειοδυτικό Πακιστάν σε υψόμετρο 1200 μέτρων, ζουν απομονωμένοι 3.000 απόγονοι των παλαιμάχων της στρατιάς του Μ. Αλεξάνδρου, οι οποίοι αποτελούν τη φυλή Καλάς.(58\166)

            Είναι ψηλοί, έχουν λευκή επιδερμίδα, ξανθά μαλλιά, γελαστοί, φιλόξενοι, οι μόνοι της περιοχής που σφυρίζουν κλέφτικα. Ο φερετζές στις γυναίκες είναι άγνωστος. Μέχρι πρότινος κυνηγούσαν με δόρατα και βέλη, αγωνίζονταν στην τοξοβολία και στη ρίψη του λιθαριού. Καυχώνται ότι είναι Μακεδόνες. Γι’ αυτούς ζει ο Μεγάλος στρατηλάτης Σκέντερι- Μέγας Αλέξανδρος. Διακοσμούν τα ξύλινα έπιπλα και σκεύη με τον αστέρα που μοιάζει με το αστέρι σύμβολο των Μακεδόνων. Κρατούν τα έθιμα των αρχαίων ελλήνων, λατρεύουν τους Ολύμπιους θεούς και αντιπαθούν τον ισλαμισμό.

 

Πίστη στο Δωδεκάθεο

 

Ντι-Ζάο (Δίας-Ζεύς).  Εδώ τα ιερά δέντρα του θεού, όπως και στην αρχαιότητα είναι ο κέδρος και η βελανιδιά. Καίνε τα κλαδιά των παραπάνω ιερών δέντρων γιατί πιστεύουν ότι ο καπνός όπως και στο αρχαίο τελετουργικό ευχαριστεί τους θεούς. Με το αίμα του θυσιαζόμενου ζώου ραντίζουν το βωμό. Τα δε κέρατα κοσμούν το σπιτικό τους, αφού ο μεγάλος Στρατηλάτης το υιοθέτησε κατά την επίσκεψή του στο ιερό του Άμμωνα Δία στην όαση Σίβα.

Τζάστακ (Εστία). Η φωτιά καίει ακατάπαυστα στα σπιτικά τους και κάθε οικισμός έχει ένα ναό, όπου συγκεντρώνονται για τις τελετές τους. Γιορτάζουν κατά το Μάιο, που μας παραπέμπουν στα αρχαιοελληνικά ανθεστήρια.

 Μπαλομάιν (Απόλλωνας), θεός της μαντικής τέχνης, μουσικής. Έρχεται καβάλα στις κοιλάδες με το άλογό του φέρνοντας το φως.

 Σάγκικορ (Σάτυρο) θεό του κρασιού. Είναι οι μόνοι που παράγουν κρασί και το χαίρονται κατά τις γιορτές .

 Μαχαντόν (Μακεδών) θεό των προγόνων.

 Φροτάιτ (Αφροδίτη) θεά του έρωτα.

Οι Καφίρ της Αιθιοπίας απόγονοι των αρχαίων Ελλήνων εξισλαμίσθηκαν βίαια το 1900.

 

Η Γλώσσα

 

             Το λεξιλόγιο είναι κράμα περσικών και ελληνικών. Μερικές από τις λέξεις.

 Αμέο (αμνός), χέο (χιτώνας), νομ (όνομα),  αίμα (αίμα), πάρειμ (πάρειμι=πορεύομαι), χεμάν (χειμώνας), ιλά (έλα), δοντουγιά (δόντια), ντι (δίδω)

            Η γλώσσα δε διαθέτει γραφή. Στα μουσεία, στο Πακιστάν, εκτίθενται χρυσά νομίσματα με ονόματα 41 ελλήνων βασιλιάδων της Βακτρίας σε γλώσσα ελληνική.

             Από παράδοση κάθονται σε καρέκλες και σκαμνιά, σε αντίθεση με τους γύρω λαούς που κάθονται οκλαδόν.

 

Έλληνες εκπαιδευτικοί και ΚΑΛΑΣ

 

            Η εκπαιδευτική κοινότητα δάσκαλοι και καθηγητές της πατρίδας μας ανέδειξαν τους απογόνους του Μ. Αλεξάνδρου, έκαναν γνωστό το θέμα στην ελληνική κοινωνία. Το 1995 έχτισαν στο χωριό Κρακάλ των Καλάς σχολείο για τους μικρούς μαθητές της φυλής, όπως επίσης και το σπίτι της μητρότητας  συνολικού εμβαδού 100 τ.μ. (αίθουσα τοκετού, τουαλέτας, κουζίνας, λουτρού) κατασκευή υπόστεγου, κατασκευή στεγασμένου χώρου γα την αποθήκευση καυσοξύλων.

            Από το 1995 μέχρι σήμερα τα μέλη και οι φίλοι των εθελοντών έχουν πραγματοποιήσει στην περιοχή πλήθος έργων, όπως:

Οικοδόμηση μουσουλμανικών σχολείων.

Δεξαμενή πόσιμου νερού και δίκτυο ύδρευσης.

Τουαλέτες σε σχολεία.

Αναστήλωση του ναού της θεάς Τζάστακ. (Εστία)

Λουτρά γυναικών στο χωριό Κρακάλ, κατασκευή πλυσταριού, το σπίτι μητρότητας.

Στήριξη προγράμματος υποτροφιών των σπουδαστών Καλάς.

Κατασκευή πλατείας στο χωριό Μπρουν.

Σημαντικά είναι τα προγράμματα των οικονομικών υιοθεσιών μαθητών ΚΑΛΑΣ. Σύμφωνα μ’ αυτό το πρόγραμμα ελληνικές οικογένειες αναλαμβάνουν την οικονομική στήριξη μαθητών με 200 δολάρια το χρόνο για τρία συνεχή έτη. Μέχρι το 2000, έλαβαν  αυτή την οικονομική στήριξη για αγορά βιβλίων, γραφικής ύλης, ενδυμάτων, 2.500 παιδιά.

            Επίσης με το πρόγραμμα των υποτροφιών  τρεις μαθητές φοιτούν σε κολέγια, ένας για κάθε κοιλάδα με σκοπό την ανάδειξη στελεχών (50 δολάρια μηνιαίως)

            Στις 31 Μαρτίου 2006 στην Κοζάνη πραγματοποιήθηκε ημερίδα από τους Έλληνες εθελοντές με θέμα «Η  ελληνική παρουσία στην κεντρική Ασία-Η φυλή των Καλλάς» Ομιλητές ήταν ο Αθανάσιος Λερούνης (Απολογισμός των αναπτυξιακών έργων στις κοιλάδες των Καλάσσα), η Θεοδώρα Λειψιστινού φιλόλογος από τον Πελεκάνο (Απόψεις γύρω από την καταγωγή των Καλάσσα)κι ο Βασίλης Τριτάκης (Μαλάνα, μια άλλη φυλή στα Ιμαλάια της Ινδίας».

 

 

Μπούρινος 6ο "Λαγκαδάκια Γρεβενών"

 


 

 

Κεφάλαιο 14. ΛΑΓΚΑΔΑΚΙΑ, ΟΙΚΙΣΜΟΣ

 

Γράφει ο Βασίλης Αποστόλου

 

Κοινοτικά: Ο οικισμός Λουτσίσνο, με υψόμετρο 630 μέτρων,  αποτέλεσε το 1918 συνοικισμός της κοινότητας Κοπρίβας. Μετονομάσθηκε σε Λαγκαδάκια στις 20-1-1927. Βρίσκεται  στο μέσο της διαδρομής Πόρου -Μικροκλεισούρας. Κοντά στο χωριό υπάρχει πηγή με διαυγέστατον ύδωρ, η οποία πιθανόν να έδωσε το όνομα. Λούτσεσμα τουρκιστί σημαίνει βρύση. Στο αγροτικό ιατρείο Κριφτσίου (Κιβωτός) σύμφωνα με έγγραφο στις  11-6-1926 υπάγονταν οι συνοικισμοί  Κρύφτσι, Τσούρχλι (Α.Γεώργιος), Σούμπινο (Κοκκινιά), Δοβρούνιστα, Γιάγκοβη (Μεσοπόταμον), Δοβράτοβον, Λουτσίσνο, Κοντσικιώτη (60/1599). Ο υποδιοικητής Γρεβενών στις 2 Σεπτεμβρίου 1926 υποβάλει στο Νομάρχη Κοζάνης κατάσταση διανομής επιδόματος 10.000 δραχμών στους απόρους πρόσφυγες συνοικισμών περιφερείας Γρεβενών, για το Λουτσίσινο ο αριθμός των προσφύγων ήταν 4 και το διανεμητέο ποσό κατά πρόσφυγα ήταν 13 δραχμές. Επιτροπή γεωργικής απογραφής που ορίστηκαν στις 10 Νοεμβρίου 1929  ήταν ο πάρεδρος Αριστείδης Χατζηιωαννίδης,  ο ιερεύς Παπαγεώργιος Κόγιας του Πόρου και ο  δημοδιδάσκαλος Ιωάννης Τζήμου.

 


 

Εκκλησία: Ενοριακός ναός η Κοίμηση της Θεοτόκου (ο οποίος και πανηγυρίζει στις 15 Αυγούστου), υπάρχει και το εξωκλήσι της Αγίας Παρασκευής. Αφιερωτές στη  μονή αγίου Νικάνορος 6 στην Α΄ γραφή και 23 στη Β΄γραφή.

Αρχαιολογικά: Στην περιοχή «Πουρούν» ύπήρξε νεολιθικός οικισμός.[1]

Σχολείο: 25-10-26: Ο Επιθεωρητής Δημοτικών Σχολείων Ανασελίτσας προτείνει την ίδρυση δημοτικού σχολείου καθότι το Λουτσίσινο αποτελείται  από 20-25 οικογένειες, το ίδιο επαναλαμβάνεται στις 12 Ιουλίου 1927.

17-3-31: Το σχολείο δε λειτούργησε καθόλου μέχρι σήμερα. Κατά το τρέχον έτος συγκεντρώνει 7-8 μαθητές στην Α΄τάξη. Δεν έχει διδακτήριο ούτε δωμάτιο δια κατοικία του διδασκάλου. Ζήτησε από τους κατοίκους να χορηγήσουν ολόκληρο οικίσκο προσφυγικό για την εγκατάσταση του σχολείου, ώστε να μην υπάρχει δίπλα οικογένεια.

11-6-31: Το σχολείο έμεινε κλειστό, όλο  το χρονικό διάστημα μέχρι του τελευταίου δεκαημέρου του Απριλίου ε.έ, οπότε διορίσθη νηπιαγωγός εις το νηπιαγωγείο Μικροκλεισούρας. Η ορκισθείσα νηπιαγωγός Βενετία Χατζοπούλου δεν εστάλη εις Μικροκλεισούρα αλλά στο σχολείο Λαγκαδακιων για  το υπολειπόμενο διάστημα,  προκειμένου να προπαρασκευάσει γλωσσικώς τους μαθητές. Συγκέντρωσε το όλον εις εν μικρό δωμάτιο προσφυγικού οικίσκου όπου και η κατοικία της περί τα 11 νήπια και μαθητάς δημ. σχολείου και ησχολήθη με την συνδιάλεξιν, τα τραγούδια και τα παιχνίδια για να τους καταρτίσει γλωσσικώς. Δεικνύει όρεξιν εις το έργο της αλλά δεν έχει διαθέσιμο χρόνο προς δράσιν. Αύτη κατάγεται εκ Γραμματικού του Νομού Κοζάνης, ετών 20, άγαμος, υγιής με πτυχίον Διδασκαλείου Νηπιαγωγών.


 

29-1-39: Το κ.σ Κνίδης με πρόεδρο το Δημήτριο Κωνσταντινίδη και μέλη τους Γεώργιο Σαράντη, Γεώργιο Κωνσταντινίδη, Ευθύμιο Τζιμόπουλο, Θεόδωρο Μαυρίδη, Ανδρέα Δαλαμήσιο ψήφισαν πίστωση 2000 δραχμών υπέρ της ιδιωτικής διδασκαλίσσης  Λαγκαδακίων δια συμπλήρωμα του υπό των κατοίκων παρεχομένου μισθού της.

            2-3-39: Ο επαρχών της Επαρχίας Γρεβενών Αθ. Τσοπουλάκος δεν εγκρίνει το μισθό της ιδιωτικής διδασκαλίσσης, γιατί δεν κρίνει σκόπιμο να διατίθενται τα έσοδα της κοινότητας δια μη καθαρώς κοινοτικούς σκοπούς.  

5-5-39: Οι κάτοικοι Λαγκαδακίων με υπόμνημα στο Νομάρχη αναφέρουν ότι τυγχάνουν κάτοικοι συνοικισμού Λαγκαδακίων ο οποίος αποτελείται εκ 14 οικογενειών πτωχών οι οποίες από την εγκατάστασή των μέχρι σήμερα διατηρούν ιδιωτικό διδάσκαλο για να μη μένουν τα τέκνα στο σκότος της αμαθείας, διότι το κράτος λόγω του μικρού αριθμού των μαθητών δεν ήταν δυνατό να διαθέσει στο χωρίο διδάσκαλο.

            Και κατά το τρέχον σχολικό έτος διόρισαν στο σχολείο ιδιωτική διδασκάλισσα τη Γεωργία Παπαμάνου με την ελπίδα ότι η κοινότητα θα ερχόταν να τους βοηθήσει για την καταβολή μέρους της αντιμισθίας της διδασκαλίσσης, και ήτις δια της υπ’ αριθμ. 5/1939 αποφάσεώς της ψήφισε πίστωση δραχμών 2000 δια μισθό της ιδιωτικής διδασκαλίσσης του χωρίου, αλλά ο κ. Έπαρχος δεν ενέκρινε την απόφαση της κοινότητας, ισχυριζόμενος ότι εκφεύγει η απόφαση τούτη του κύκλου των υποχρεώσεων της κοινότητας.

Συνεχίζοντας αναφέρουν ότι η παρούσα Εθνική Κυβέρνηση καταπολεμεί την αγραμματοσύνη και ίδρυσε νυκτερινές σχολές για τους αγράμματους την αντιμισθία δε των διδασκάλων των νυκτερινών σχολείων καταβάλουν οι κοινότητες, ζητούν από το Νομάρχη να ενδιαφερθεί για τα τέκνα των προσφύγων και να διατάξει την έγκριση της απόφασης της κοινότητας, για να μη μείνουν στο σκότος της αγραμματοσύνης, διότι μόνοι των δε δύναται να διατηρήσουν διδάσκαλο. Ευανάγνωστες υπογραφές είναι οι  Αντώνιος Σπυρίδης, Σαλώμη Σπυρίδου, Παρθένα Ξενίδου, Ανδρέας Μποναχίδης, Νικόλαος Ξενίδης, Κων. Αναστασιάδης, Παύλος Ξενίδης. (β.4)


30-6-39: Προσφυγικός συνοικισμός Λαγκαδακίων. Σύγκειται από 15 οικογένειες με 17 μαθητές προς φοίτηση. Το σχολείο τους καταργήθηκε στις 10-10-32 από έλλειψη του απαιτουμένου αριθμού μαθητών. Οι κάτοικοι πρόσφυγες δεν ομιλούν πάντες την ελληνική αλλά τη Λαζική και Τουρκική. Ζήτησαν από το Υπουργείο και τη Νομαρχία την επανίδρυση του σχολείου. Οι μαθητές διδάσκονται από ιδιωτική διδασκάλισσα σε οικία. Δεν υπάρχει κατάλληλο οίκημα για τη στέγαση σχολείου. Προτείνει την ίδρυση δημοτικού σχολείου. Κατά την άποψή του διεπράχθη σφάλμα σοβαρότατο με τη δημιουργία του ατροφικού συνοικισμού εν σμικρογραφία, ενώ ήταν δυνατό να συμπτύσσονταν σε πληρέστερη κοινότητα. Ωστόσο εισηγείται την ίδρυση σχολείου.

 10-7-39: Ο επιθεωρητής Δημοτικών Σχολείων Σιατίστης Παπαϊωάννου με έγγραφο προς το Νομάρχη Κοζάνη τονίζει ότι επί δύο έτη οι κάτοικοι του χωριού Λαγκαδάκια προσέλαβαν ιδιωτική δασκάλα η οποία μανθάνει στα παιδιά γλώσσα, ανάγνωση, γραφή, αριθμητική στα παιδιά στερούμενου δημοτικού σχολείου. Ο επιθεωρητής προτείνει να εγκριθεί πίστωση για αμοιβή της δασκάλας και μ’ αυτό τον τρόπο θα ενθαρρύνουμε τις άξιες προσπάθειες των κατοίκων που κατέχονται από ζήλο για μόρφωση των παιδιών των.

            26-6-39: Ο Νομάρχης Κοζάνης με έγγραφο προς τον Επιθεωρητή Δημοτικών σχολείων ζητά να γνωμοδοτήσει αν κατά τη γνώμη του πρέπει να εγκριθεί η πίστωση προς τη διδασκάλισσα Λαγκαδακίων.

            Ο Επιθεωρητής Δημοτικών Σχολείων στις 10-7-39 προς τη Σεβαστή Νομαρχία:

            «Λαμβάνομεν την τιμή ν’ αναφέρωμεν υμίν, εις εκτέλεσιν της συνυποβαλομένης υπ’ αριθμ. 17270 ε.έ Υμετέρας διαταγής, ότι κατά το παρ. έτος επεσκέφθημεν την διδασκάλισσαν ταύτην εργαζομένην εις τινα οικίαν ιδιωτικήν, εφέτος όμως λόγω του ότι διήλθομεν νύκτα εκ Λαγκαδακίων δεν ηδυνήθημεν να παραμείνωμεν καθόσον μάλιστα δεν υπήρχε τοιούτος λόγος δι’ ημάς.

            Γνωρίζομεν όμως και εκ της επισκέψεως του παρελθόντος έτους και εκ πληροφοριών των εν λόγω κατοίκων, ότι διατηρούσιν διδασκάλισσα ιδιωτικήν, την οποία μόνοι των οι κάτοικοι εξεύρον και συνεφώνησαν και η οποία μανθάνει γλώσσαν, ανάγνωσιν, γραφήν και αριθμητικήν εις τα παιδιά στερούμενα δημοτικού σχολείου και ότι δέον κατά την γνώμη μας να εγκριθεί η πίστωσις αύτη, διότι τυγχάνουσιν άξιοι προσοχής και εκτιμήσεως οι κάτοικοι ούτοι μεθ’ ων και κατά τα δύο προηγούμενα έτη και εφέτος έχομεν έλθει εις επαφήν και  διαπνέονται υπό ζήλου προς την μόρφωσιν. Ημείς εν τη αρμοδιότητί μας εισηγήθημεν και κατά το παρελθόν έτος και φέτος επίσης θα επαναλάβωμεν πρότασίν μας δια την ίδρυσιν δημοτικού σχολείου εις τον συνοικισμόν τούτον. Μέχρις όμως της επιτεύξεως τούτου είναι ανάγκη να ενθαρρύνονται παντοιοτρόπως οι κάτοικοι ούτοι και να ενισχύηται και τοιούτου είδους αξιαίπαινος προσπάθεια μορφώσεως των τέκνων των».

1953:Η σχολική εφορεία απαρτιζόταν από τους Χρ. Σπυρίδη και Γεώργιο Ξενίδη.

Πληθυσμός: 1913=17. 1920=2. 1927=62. 1940=67. 1951=67. 1961=77. 1971=25

 

 

Περιοδικό "Ο Μπούρινος". Ετήσια έκδοση του Επιμορφωτικού- Εξωραϊστικού-Εκπολιτιστικού Συλλόγου Εξάρχου Γρεβενών  "Ο ΜΠΟΥΡΙΝΟΣ".

Έτος έκδοσης 2014,  σελίδες 96, κεφάλαια 55.

6o Τεύχος. Έτος 6ο.

Η επικαιρότητα που παρατίθεται στο παρόν τεύχος αφορά το 2013.

Επιμελητής έκδοσης: Βασίλης Αποστόλου

ISSN:2241-0805

Σύνολο τευχών έξι (αρ.6):

2009=σελ.64

2010= σελ.80

2011= σελ.80

2012= σελ.96

2013= σελ.160

2014= σελ. 96.

 

 



[1] Απόστολος Παπαδημητρίου. Σελίδες Ιστορίας Γρεβενών Τόμος Α΄ σ.2

 

Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021

Μπούρινος 6ο "Μετακινήσεις κατοίκων -Βάρης (Βάρεσια) Γρεβενών 1873

 

 

 


Κεφάλαιο 15. ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΙΣ ΚΑΤΟΙΚΩΝ-ΒΑΡΗΣ 1873

 

Γράφει ο Βασίλης Αποστόλου

 

Οι οικονομικές, καιρικές, πολιτικές συνθήκες διαχρονικά αποτελούν σημαντικοί παράγοντες μετακινήσεως πληθυσμών. Από επιστολή του Επισκόπου Σερβίων Κοζάνης λαμβάνουμε την  πληροφορία ότι ο Παναγιώτης Καραγιάννης του Χρήστου από οικισμό Πάδες ο οποίος το 1927 μετονομάσθηκε σε Βογγόπετρα εγκαθίσταται στον οικισμό Βάρεσια Βεντζίων αλλάζοντας το επίθετο σε Μπλάτζα. Εκεί παντρεύεται για τρίτη φορά κι αποκτά τρία αγόρια και ένα κορίτσι. Το 1873 ήταν 68 χρονών.

Ο άλλος αδελφός του Χρήστου Ιωάννης Καραγιάννης εγκαταστάθηκε στο Ζαγόριο Ιωαννίνων, αλλάζοντας το επίθετο σε Χασιώτη.

 

«Γράμμα στον κ. Κ.Γ. Χασιώτη, από Επίσκοπο Σερβίων και Κοζάνης Ευγένιο στις 30-4-1873

 

            Ελλόγιμε Άνερ κύριε Γ.Χασιώτη.. και φίλτατε επαρχιώτα μου.

Το όνομα τούτο Χασιώτης οσάκις ανεγίγνωσκον, στο σύγγραμμα του Φιλολογικού συλλόγου και στην άλλη δημοσιογραφία, εντύπωση μοι ενεποίη ότι κατάγεται από περιοχή των Χασίων, περιοχή της πνευματικής δικαιοδοσίας μου ή περιοχής των Γρεβενών.

            Ευτυχώς ήλθαν από δω και φιλοξένησα επί τρεις ημέρες τα τρία εξέχοντα πρόσωπα που έθεσαν σκοπό την ίδρυση σχολής εν Τσοτυλίω[1] ήτοι ο Σ. Γέροντος Αγίου Νικαίας, ο ευγενής κύριος Θωμαΐδης  και ο ιεροδιδάσκαλος κ. Στέφανος Νούκας. Ο ιεροδιδάσκαλος Κ. Στέφανος Νούκας σύμφωνα με εντολή σας, έβγαλε το εγκόλπιο και ρώτησε αν υπάρχει χωρίον Πάδες κατά την επαρχία και υπάρχει εκεί οικογένεια με το όνομα Ιωάννης Καραγιάννης

Μετά από λεπτεπίλεπτο έρευνα ο Ευγένιος δίδει προς το Χασιώτη τις παρακάτω πληροφορίες: α) Το χωρίον Πάδες της επαρχίας μου ανήκει στο Καζά Σέλφιτζε[2] σύγκειται εξ 20 οίκων. β) Ο Ιωάννης Καραγιάννης ο πατήρ σας έφυγε εις Ζαγόριο με τα τρία τέκνα Κων/νο, Χρίστο, Γεώργιο, προϋπανδρεύσας την Κρυστάλλω εις Λαζαράδες. Ο Κων/νος εφονεύθη στο Ζαγόριον παρά Οθωμανού μη πληρώσαντες το σεμήτιον. γ) Επιζεί στο χωρίον Βάρεσια του Καζά Βέντζια, επαρχίας Αγίου Γρεβενών, εις πρωτοξάδελφός σας Παναγιώτης Μπάντζα, ονομαζόμενος και επονομαζόμενος υιός Χρήστου αδελφού του πατρός σας Ιωάννη Καραγιάννη. δ) Ο Παναγιώτης Μπλάτσας απεδήμησε εκεί εις Βάρεσια δια τας ανωμαλίας τας καιρικάς της τριακονταετίας, ένθα εκ τρίτου γάμου έσχε και έχει τρία τέκνα άρρενα Χρήστο, Ιωάννη και Βαγγέλη και εν θήλυ Αικατερίνη παντρεμένη Σφίλτσι χωρίον του καζά Βεντζίου, του Αγίου Γρεβενών. Είναι ηλικίας 68 ετών».

Περιοδικό "Ο Μπούρινος". Ετήσια έκδοση του Επιμορφωτικού- Εξωραϊστικού-Εκπολιτιστικού Συλλόγου Εξάρχου Γρεβενών  "Ο ΜΠΟΥΡΙΝΟΣ".

Έτος έκδοσης 2014,  σελίδες 96, κεφάλαια 55.

6o Τεύχος. Έτος 6ο.

Η επικαιρότητα που παρατίθεται στο παρόν τεύχος αφορά το 2013.

Επιμελητής έκδοσης: Βασίλης Αποστόλου

ISSN:2241-0805

Σύνολο τευχών έξι (αρ.6):

2009=σελ.64

2010= σελ.80

2011= σελ.80

2012= σελ.96

2013= σελ.160

2014= σελ. 96.



[1] Το γυμνάσιο Τσοτυλίου ανεγέρθη το έτος  1873  με πρωτοβουλία της Μακεδονικής Φιλεκπαιδευτικής Αδελφότητας Κων/πόλεως (έτος ιδρύσεως 1871)  με ιδρυτές το Μητροπολίτη Νικαίας Ιωαννίκιο, τον Κων/νο Θωμαΐδη, το Δημήτριο Κωνσταντινίδη –Ραγκαζά  και τον ιεροδιάκονο Στέφανο Νούκα, οι οποίοι έθεσαν και το θεμέλιο λίθο της ανέγερσης γυμνασίου –οικοτροφείου στο Τσοτύλι το οποίο αποπερατώθηκε το 1874.

[2] Καζάς Σερβίων