Στα χρόνια της Τουρκοκρατίας οι υπόδουλοι Έλληνες πλήρωναν πολυποίκιλους φόρους που πολλές φορές ήταν ευρηματικοί. Μεταξύ αυτών ήταν ο κεφαλικός φόρος για τους άρρενες. Εξαιρούνταν οι γυναίκες, τα παιδιά και τα μειονεκτικά άτομα[2] Ο φόρος της δεκάτης επί των γεωργικών και κτηνοτροφικών προϊόντων. Ακόμη ο φόρος επί των υδρόμυλων ανάλογα με τους μήνες λειτουργίας, των οργανοπαικτών, επί των πωλουμένων ζώων. Συχνά για τις έκτακτες ανάγκες, όπως κατασκευή και επισκευή σχολείων, εκκλησιών επιβάλλονταν έρανοι επί των οικογενειών. Ένας τέτοιος ετήσιος έρανος επεβλήθη στις χριστιανικές οικογένειες κατ’ έτος για αρχιερατική και Πατριαρχική επιχορήγηση σύμφωνα με το παρακάτω κείμενο.
Πράξις της επαρχίας Σερβίων και Κοζάνης επί της Αρχιερατικής επιχορηγήσεως κατά την επαρχίαν ταύτην.
«Δι ης γίνεται δήλον, ότι ο σεβάσμιος ημών Κανονικός Αρχιερεύς Αγίου Σερβίων και Κοζάνης, εγκαίρως συνεκάλεσεν, εν ταις Πρωτευούσαις της αυτού επαρχίας, άπαντες τους υπό την Ιεράν δικαιοδοσίαν της αυτού Πανιερότητος χριστιανούς εκ πόλεων κωμοπόλεων και χωρίων και ανέγνω εις επήκοον πάντων την προσκυνητήν Πατριαρχικήν και συνοδικήν επιστολήν ημερομηνίας Οκτωβρίου αωξβ΄ και έγνωμεν άπαντες πάσαν εκκλησιαστικήν επιτροπήν επί της Αρχιερατικής επιχορηγήσεως, κατά την επαρχίαν ταύτην, εκ γροσίωνπεντήκοντα χιλιάδων μετά και τουαναλόγου ποσού της Πατριαρχικής επιχορηγήσεως επί γροσίων δύο χιλιάδων, αρχομένης από της αης του ενεστώτος έτους αωξγ΄δι ου κοινωφελούς μέτρου αντικαθίστανται η κατάργησις του λοιπού των πρότερον λαμβανομένων κηρίων και τυχηρών Αρχιερατικών εισοδημάτων και τείνοντος δια την εύκλειαν και ευκοσμίαν και ησυχίαν του Ιερού ημών κλήρου. Αναγνόντες και το αντίτυπον των κανονισμών κατά την κοινή αποφάσει έγκρισιν της τε Ιεράς Συνόδου και του εθνικού συμβουλίου, και την υψηλήν Αυτοκρατορικήν μετά προηγουμένην επικύρωσιν και δοκιμασίαν διαταγήν της ενεργείας και πραγματοποιήσεως, και πειθόμενοι προθύμως συνόδω τω εκκλησιαστικώ υπογραμμώ διωρήσωμεν πληρεξουσίους εις περιοδείαν, καθ’ άπασαν την επαρχίαν και καταγραφήν των στεφάνων, και μετά την καταγραφήν συνελθόντες αύθις εις την Πρωτεύουσαν Πόλιν της επαρχίας Κοζάνην, επί τη βάσει της καταγραφής των στεφάνων, παρά των αποσταλέντων κοινώς πληρεξουσίων Προεδρεύοντος και του Κανονικού ημών Αρχιερέως, εποιήσαμεν κατ’ αντιπροσωπείαν την αναλογίαν της διανομής της Αρχιερατικής επιχορηγήσεως μετά και της Πατριαρχικής συμποσουμένης εις Γρόσια πεντήκοντα δύο χιλιάδας. Εκάστη πόλει, κωμοπόλει και χωρίω της επαρχίας ταύτης ως έπεται αναλόγως εις των οικογενειών πληθύος».
Συνολικά καταγράφηκαν 4163 στεφάνια.[6] Για κάθε στεφάνι αναλογούσε δώδεκα γρόσια, δεκαεπτά παράδες και εν τέταρτον του παρά. Με την παραπάνω πράξη τα χωριά έπρεπε να συγκεντρώσουν το ποσό όπως φαίνεται στην κατάσταση και να το παραδώσουν στον Αρχιερέα της Επισκοπής. Μελετώντας τον πίνακα μπορούν να βγουν ποικίλα συμπεράσματα, όπως τις χριστιανικές οικογένειες που ζούσαν στα χωριά, την ονομασία των οικισμών, τη συρρίκνωση του χριστιανικού πληθυσμού της πόλης των Σερβίων.
[2]SURAIYA FAROQHI. Προσεγγίζοντας την Οθωμανική αυτοκρατορία. Μετάφραση Κώστας Ε. Καμπουρίδης. Προσφορά του βιβλίου από το συγγραφέα.
[3]Οι πλείστοι των κατοίκων εγκαταστάθηκαν στο Πλατανόρευμα.
[4]Πιθανόν ο οικισμός Τσίντζιρα, συνοικισμός των Κρανιδίων. Τα χωριά Ζδάνι, Μοσχοχώρι, Μαγούλα (συνοικισμός πλησίον της Άνω Κώμης), Νεοχώρι (πλησίον της Καστανιάς προς το Μοναστήρι του Αγ. Αντωνίου Σιάπκας), Πάδη εγκαταλείφθηκαν από τους κατοίκους και διαλύθηκαν. Ιωάννου Δημόπουλου. ΤΑ ΠΑΡΑ ΤΟΝ ΑΛΙΑΚΜΟΝΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ σελ. 15.
[5]Έλλη Λαμπρέτσα, Εφημερίδα Γραμμή 13-6-2002. Το 1943 το χωριό εγκαταλείφθηκε από τους 102 (απογ.1940) κατοίκους της, όταν το χωριό πυρπολήθηκε από τους Γερμανούς.
Η ΠΑΥΣΙΣ ΤΟΥ ΑΡΧΙΕΡΑΤΙΚΟΥ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΓΡΕΒΕΝΩΝ ΤΟ 1978.
Γράφει ο Βασίλης Αποστόλου
Στα βυζαντινά χρόνια μεγαλύτερη πόλη της περιοχής της Κοζάνης ήταν τα Σέρβια. Από τον 9ο αιώνα ως το 1745 λειτουργεί η Επισκοπή Σερβίων με έδρα τα Σέρβια η οποία υπαγόταν στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Με την κατάληψη των Σερβίων από τους Τούρκους στο τέλος του 14ου αιώνα εγκαθίσταται στην πόλη η πολιτική και στρατιωτική διοίκηση των Τούρκων κατακτητών. Οι μουσουλμάνοι των Σερβίων αυξάνονται με γοργό ρυθμό. Γρήγορα γίνονται πλειοψηφία. Οι χριστιανοί κάτοικοι χρόνο με το χρόνο εγκαταλείπουν την πόλη. Επιλέγουν για νέα κατοικία τους τα ορεινά χωριά της περιοχής και κυρίως τον οικισμό της Κοζάνης. Αποτέλεσμα όλων αυτών των μετακινήσεων ήταν ο χριστιανικός πληθυσμός των Σερβίων να μειωθεί σημαντικά και να ενισχυθεί αντίστοιχα της Κοζάνης.
Έτσι η έδρα της Επισκοπής Σερβίων το έτος 1745, επί Επισκόπου Μελετίου , μεταφέρεται στην πόλη της Κοζάνης κι ο τίτλος της Επισκοπής ονομάζεται «Σερβίων και Κοζάνης». Συνεχίζει να ανήκει στη Μητρόπολη Θεσσαλονίκης.
Στις 12 Απριλίου του 1877 ξεσπά Ρωσοτουρκικός πόλεμος. Οι Μακεδόνες επαναστατούν, οργανώνουν τοπικά κινήματα. Στις 19-1-78 ο ρωσικός στρατός φτάνει στην Ανδριανούπολη. Εκεί υπογράφεται Πρωτόκολλο που προέβλεπε την αυτόνομη ηγεμονία της Βουλγαρίας. Το εθνικό κέντρο αφυπνίζεται. Το ίδιο και το Πατριαρχείο. Τα επαναστατικά κινήματα στη Δυτική Μακεδονία οργανώνονται από την εκκλησία.
Οι Δυτικομακεδόνες αντιδρούν καθολικά. Η επαρχία Κοζάνης διαμαρτύρεται όχι μόνο στρατιωτικά αλλά και διπλωματικά. Μία τέτοια διαμαρτυρία η οποία αποτελεί σημαντικό ιστορικό κείμενο είναι καταχωρημένη στον κώδικα της Επισκοπής Σερβίων-Κοζάνης των ετών 1875-1889 σελ. 63 με τίτλο Αντίγρ. Αναφοράς προς ευρωπαϊκόν Συνέδριον.
«Φήμαι λυπηρόταται αφορώσαι την τύχην της προσφιλούς ημών πατρίδος Μακεδονίας κυκλοφορούσιν από τινος ενταύθα και λαμβάνουσιν οσημέραι υπόστασιν. Κατά τας φήμας ταύτας η πεφιλημένη ημών πατρίς Μακεδονία περιλαμβάνεται κατά το όλον ή το μέρος εν αγνοία ημών και παρά τας πανδήμους και ρητάς διαμαρτυρήσεις ημών και ιδίως την της 20ης Οκτωβρίου 1876. ην διηνθύναμεν δια της ανωτάτης ημών πνευματικής αρχής του εν Κωνσταντινουπόλει οικουμενικού Πατριαρχείου προς ους έδει εις την σχηματισθησομένην συνεπεία του ρωσοτουρκικού πολέμου ηγεμονίαν της Βουλγαρίας.
Η λύπη ημών κατέστη αφόρητος και απελπιστική διότι τοιαύτη τις οροθέτησις της Βουλγαρίας ουδόλως δικαιολογουμένη απέναντι των Βουλγάρων μη κατακτησάντων δικαιώματι πολέμου την χώραν ημών δεν δύναται πιστεύομεν να επιτραπή ουδέ να γείνη εφ’ όσον ημείς ζώμεν και υπάρχομεν παρά την θέλησιν ημών προς μεγίστην περιφρόνησιν πάσης αρχής παντός δικαίου και των στοιχειωδεστέρων αρχών του διεθνούς νομίμου καθ’ ο ουδενί επιτρέπεται διαθέτειν περί λογικών όντων άνευ της θελήσεως αυτών και χωρίς να ληφθή υπ’ όψιν η θρησκεία και τα ήθη αυτών, η γλώσσα και τα αισθήματα αυτών, αι προσδοκίαι και αι παραδόσεις αυτών και η ιστορία αρχαία τε και νεωτέρα της πατρίδος αυτών. Άλλως τε το καταστήσαι του πέραν του Αίμου Βουλγάρους, οίτινες παρ’ ημίν ζώσιν ως επήλυδες και ως ξένοι επιδραμόντες κατά διαφόρους καιρικάς περιστάσεις, κυρίους και Δεσπότας ημών. Και της Μακεδονίας , εστίν ημίν ούτω μισητόν και αποτρόπαιον ώστε και να σκεφθώμεν καν περί τούτου απεχθανόμεθα
Εάν εξήρτητο αφ’ ημών να αποφανθώμεν περί της τύχης ημών και της προσφιλούς ημών πατρίδος Μακεδονίας εις ουδενός ημών τον νουν ήθελεν έλθει ποτέ αναμφιβόλως να ζητήσωμεν την προσάρτησιν ημών και αυτής εις την νέαν ηγεμονίαν της Βουλγαρίας, καθ’ όσον ως προελέχθη, υπάρχουσιν ιεροί δεσμοί, ους ουδέποτε λησμονεί τις, υπάρχουσι δεσμοί γλώττης και εθνότητος, θρησκείας και ιστορίας, αναμνήσεων και προσδοκιών συνδεουσών ημάς μετά των ομαιμόνων ημών και ουχί των πέραν του Αίμου επιδρομέων Βουλγάρων. Αλλ’ επί του παρόντος και επί τω ακούσματι μόνω της μνησθείσης φήμης ερχόμεθα δια της παρούσης να διαμαρτυρηθώμεν πασών δυνάμεων πανδήμως και ρητώς, ως και διαμαρτυρόμεθα, εναντίον της υπαγωγής της Πατρίδος ημών Μακεδονίας ή της επαρχίας ημών, τόπου όλως ελληνικού ιστορικώς και υπό πάσας τας απόψεις εις την νέαν ηγεμονίαν της Βουλγαρίας και να αξιώσωμεν, ίνα παραχωρηθή εις την αγαπητήν ημών πατρίδα την Μακεδονίαν σύστημα, διοικητικόν και πολιτικόν σύμφωνον τη θελήσει τοις εθίμοις και παραδόσεσιν ημών, εξασφαλίζον την τύχην ημών και κεχωρισμένον και ανεξάρτητον όλως της νέας ηγεμονίας της Βουλγαρίας.
Στηριζόμενοι εις τε το δίκαιον και την εσχηματισμένην στερεάν απόφασιν ημών να μη ανεχθώμεν μηδέ προς στιγμήν την υπαγωγήν του τόπου ημών εις τους Βουλγάρους προ πάντων δε εις την δικαιοσύνην των Ευρωπαϊκών Δυνάμεων και επιμαρτυρόμενοι τον Πανάγαθον Θεόν επί τη αποφάσει ταύτη οι υποφαινόμενοι κάτοικοι της επαρχίας Κοζάνης επαναλαμβάνομεν αύθις τας πανδήμους και ρητάς διαμαρτυρήσεις ημών κατά της ρηθείσης φήμης και παρακαλούμεν τας ευρωπ. Δυνάμεις μεριμνώσας δια την εν Ανατολή παύσιν των αιματοχυσιών και δια την σωτηρίαν της ζωής και τιμής και ημών των εν Μακεδονία να μη παραδεχθώσι τοιαύτην οροθέτησιν της Βουλγαρίας.
Βέβααι ούσαι ότι ούτω μόνον θέλουσι απομακρίνη του τόπου ημών χύσεως αιμάτων και βεβαίαν καταστροφήν αυτού απειλουμένου αφεύκτως εν περιπτώσει προσαρτήσεως της Μακεδονίας, εις την νέαν ηγεμονίαν της Βουλγαρίας
Έν Κοζάνη τη 16 Φεβρουαρίου 1878.
Έπονται υπογραφή Κοζάνης και των χωρίων μετά των μουχταρικών σφραγίδων».
Δεν αναφέρονται τα χωριά.
Δύο μέρες αργότερα στο Μπούρινο οι συγκεντρωμένοι επαναστάτες στις 18 Φεβρουαρίου του 1878 (2-3-78) σχηματίζουν την Προσωρινή κυβέρνηση της επαρχίας Ελιμείας με πρόεδρο τον Ιω.Κ. Γκοβεδάρο, Γραμματέα τον Α.Η.Πηχεών και μέλη τους Ζήσης Εμμανουηλίδης, Παπά Χριστόδουλος, Παπά Ιωάννης, Αθανάσιος Γρηγορίου. Αρχηγός των Επαναστατών ήταν ο Ι.Λιάτης.
Η παύσις του Αρχιερατικού Επιτρόπου και γραμματέα της Μητροπόλεως Γρεβενών
Υποστηρικτές των επαναστατικών κινημάτων στη Δυτική Μακεδονία ήταν ο Αρχιερατικός Επίτροπος κι ο Γραμματέας της Μητροπόλεως Γρεβενών. Ο Τούρκος υπουργός Δικαιοσύνης ζητά την παύση των από τη Μητρόπολη ένεκα των ατόπων και ανοικείων κινημάτων σύμφωνα με την παρακάτω Πατριαρχική επιστολή.
«Θεοφιλέστατε επίσκοπε Σερβίων και Κοζάνης, εν αγίω Πνεύματι αγαπητέ αδελφέ και συλλειτουργέ της ημών Μετριότητος κυρ Ευγένιε χάρις είη τη αυτή θεοφιλία και ειρήνη παρά θεού. Η αυτού εξοχότης ο υπουργός της Δικαιοσύνης διεβίβασεν ημίν τεσκερέν διαλαμβάνοντα ότι, επειδή η Νομαρχία Ιωαννίνων ετηλεγράφησεν ότι είναι ανάγκη να παυθώσιν ο Γραμματεύς και ο Αρχιερατικός επίτροπος του ιερωτάτου Μητροπολίτου Γρεβενών ένεκα των ατόπων και ανοικείων αυτών κινημάτων, συνεπεία δε του τοιούτου τηλεγραφήματος, η Αυτού εξοχότης, ο διαληφθείς υπουργός ανέθετο ημίν την ενέργειαν των δεόντων και ενεκρίθη η παύσις των της επαρχίας ταύτης εξαρχικώς εν αγίω όρει, γνωστοποιήσαντες την απόφασιν ταύτην τη αυτή ιερότητι, εντελλόμεθα τη θεοφιλία της όπως μετακαλεσαμένη τον Αρχιερατικόν επίτροπον και τον Γραμματέα της ιερότητός του και κοινοποιήσασα αυτοίς την παύσιν των διατάξη ως εκπροσώπου της εκκλησίας ίνα μη επιμίγνυντε ποσώς εις τας της Μητροπόλεως και επαρχίας ταύτης υποθέσεως, αν δε γνωρίζη η θεοφιλία της τινά των εκεί ιερωμένων κατάλληλον ίνα διαδεχθή την θέσιν του Αρχιερατικού Επιτρόπου της ιερότητός του διορίζη αυτόν ίνα διευθύνη προσωρινώς τας επαρχιακάς αυτού υποθέσεις, έως ου ο ίδιος κυριάρχει φροντίση αποκαταστώσι τον καταλληλότερον. ει δε τυχόν αγνοεί τοιούτο τι πρόσωπον, γράψει προς τους προκρίτους χριστιανούς της Μητροπόλεως ίνα διορίσωσιν ούτοι κατάλληλον τι ιερωμένον πρόσωπον αντιπροσωπεύον τον Αρχιερέα αυτών, έως ου ο ίδιος λάβη ανήκουσα περί τούτου πρόνοιαν. Δι ο όσον τάχοι απεκδεχόμεθα πληροφορίας δια γράμματά των τας επί του προκειμένου ενεργείας των. Η δε του θεία χάρις και το άπειρον έλεος είη μετ’ αυτών.
αωοη Φεβρουαρίου ιγ (1878 Φεβρουαρίου 13) Κων/πόλεως εν Χριστώ αδελφέ.
+ Ο Εφέσου Αγαθάγγελος εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Νικομηδείας Φιλόθεος εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Κυζίκου Νικόδημος εν Χριστώ αδελφός,
+ Ο Νικαίας Ιωαννίκιος εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Δέρκων Ιωακείμ εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Τυρνόβου Γρηγόριος εν Χριστώ αδελφός,,
+Ο Δημητριάδος Γρηγόριος εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Διδυμοτείχου Σωφρόνιος εν Χριστώ αδελφός,
+Ο Φαναριοφαρσάλων Ιωαννίκιος εν Χριστώ αδελφός».
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΟΥ 17ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ
● 7-6-2010. →Ανέλαβε καθήκοντα διευθυντή του 17ου Δημοτικού σχολείου Κοζάνης ο δάσκαλος Βασίλειος Αποστόλου
● 11-6-2010 .→Κυκλοφόρησε το περιοδικό του 17ου Δημοτικού σχολείου με τίτλο “ΠΑΝΟΡΑΜΑ” Το περιοδικό διανεμήθηκε δωρεάν στους μαθητές και στην κοινωνία της πόλης μας.
● 11-6-2010. .→Οι μαθητές της Δ2 τάξης με πρωτοβουλία της δασκάλας Χρύσας Γκουντούρα επισκέφθηκαν τον ιερό ναό του Αγίου Νικολάου Κοζάνης.
●14-6- 2010.→Με τη λήξη του διδακτικού έτους πραγματοποιήθηκε στη σάλα του σχολείου αποχαιρετιστήρια τελετή. Μετά το χαιρετισμό του Διευθυντή του σχολείου η μαθήτρια της Ε΄ τάξης Αθανασία Κοντοπούλου αποχαιρέτησε τους 52 απόφοιτους του σχολείου μας. Οι μαθήτριες της Στ΄ τάξης Δημητριάδου Κική και Καρανάτσιου Μαρίνα με ένα συγκινητικό λόγο αποχαιρέτησαν τους συμμαθητές των.Ακολούθησαν αθλητικές δραστηριότητες, χορός,παιγνίδια στον αύλειο χώρο του σχολείουμε διοργανωτή τη δασκάλα Φυσικής Αγωγής κ. Κατερίνα Μάρκου.
● 15-6-2010. →Απονεμήθηκαν στους 265 μαθητές του σχολείου μας οι τίτλοι προόδου και σπουδών οι οποίοι συνοδεύονταν με καλαίσθητη φωτογραφία τάξης, η οποία ήταν ευγενική προσφορά του συλλόγου γονέων και κηδεμόνων (Α1: δασκάλα Καλαϊτζή Μαρία. Β1: Τσιοκάνου Ολυμπία. Β2: Μιμήτου Νίκη Γ1: Βλαχοδήμου Βασιλική Γ2: Τολιοπούλου Αλεξία Δ1: Τζήκας Μιχάλης Δ2: Γκουντούρα Χρυσούλα Ε1: Μπατσίλη Μαρία Ε2: Μάραντος Δημήτριος Στ1:Χατζηαλεξίου Ευάγγελος Στ2:Νάτση Ελένη Στ3: Πεσιρίδου Ολυμπία
● 17-6-2010. .→Το σχολείο μας επισκέφθηκε ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Ν. Κοζάνης κ. Νικόλαος Φροντιστής. Ακολούθησε ενημερωτική σύσκεψη με τους δασκάλους του σχολείου μας. Έγινε μια πρώτη συζήτηση για τη λειτουργία του σχολείου με διευρυμένο ωράριο. Τα μαθήματα θα αρχίζουν στις 8:10 και θα τελειώνουν από κοινού όλες οι τάξεις στις 14.00.
☺1-9-2010: Την καθαριότητα του σχολείου μας ανέλαβαν οι συμβασιούχες καθαρίστριες κ. Καραθανάση Βάια, Τζιώνα Γλυκερία και Βλάμου Μαρία.
☺8-9-2010: Το σχολείο μας επισκέφθηκαν οι σχολικοί σύμβουλοι των Αγγλικών κ. Βασιλική Τσιτούρα και Φυσικής Αγωγής κ. Παλαμάς Αθανάσιος
☺9-9-2010: Οι εκπαιδευτικοί του σχολείου μας συμμετείχαν σε σύσκεψη στην αίθουσα συνεδριάσεων του σχολείου μας με το σχολικό σύμβουλο κ. Δημήτριο Πλωμαρίτη
☺10-9-2010: Ολοκληρώθηκε ο εξωτερικός ελαιοχρωματισμός του σχολείου μας από συνεργείο του Δήμου Κοζάνης.
☺13-9-2010: Με τη συμμετοχή γονέων και τις ευλογίες του αιδεσιμότατου Γεώργιου Σκρέκα του ενοριακού ναού της Παναγίας Φανερωμένης πραγματοποιήθηκε αγιασμός στο σχολείο μας. Ακολούθησε ομιλία από το διευθυντή του σχολείου και χαιρετισμοί από τον προϊστάμενο του 1ου Γραφείου κ. Θωμά Βελώνη και τον πρόεδρο του συλλόγου γονέων κηδεμόνων κ. Αθανασιάδη Νίκο. Πριν τον αγιασμό επισκέφθηκε το σχολείο μας ο Δήμαρχος Κοζάνης κ. Λάζαρος Μαλούτας κι ο πρόεδρος της ΔΕΠΕΠΟΚ,της Δημοτικής Επιτροπής Παιδείας και Πρόεδρος της Σχολικής Επιτροπής κ. Εμμανουήλ Παφίλης.
☺13-9-2010: Για την ομαλή προσέλευση των μαθητών στο σχολείο μας προσφέρουν εθελοντική υπηρεσία οι τροχονόμοι κ. Αραμπατζή Στέλλα και Χανταβαρίδου Δέσποινα.
☺14-9-2010: Στο σχολείο μας φοιτούν 264 μαθητές (156 αγόρια και 108 κορίτσια) οι οποίοι κατανέμονται σε 13 τμήματα Α1 με δασκάλα τη Στεργιάδου Δέσποινα Α2 με δασκάλα τη Μιμήτου Νίκη. Β1 με δασκάλα την Καλαϊτζή Μαρία.Β2 με δασκάλα τη Μουρατίδου Θεοδώρα Γ1 με δασκάλα τη Χρυσούλα Γκουντούρα. Γ2 με δασκάλα τη Χιονίδου Παρασκευή. Γ3 με δασκάλα τη Νάτση Ελένη. Δ1 με δασκάλα τη Βλαχοδήμου Βασιλική. Δ2 με δασκάλα την Τουλιοπούλου Αλεξία Ε1 με δάσκαλο τον Χατζηαλεξίου Ευάγγελο. Ε2 με δάσκαλο τον Τζήκα Μιχαήλ Στ1 με δασκάλα την Μπατσίλη Μαρία Στ2 με δάσκαλο το Μάραντο Δημήτριο.
☺21-9-2010 : Το σχολείο μας επισκέφθηκε ο Προϊστάμενος Επιστημονικής & Παιδαγωγικής Καθοδήγησης κ. Ιωάννης Σούλιος.
☺9-10-2010: Ολοκληρώθηκε η αρχειοθέτηση των αρχείων του 1ου Γραφείου και Διεύθυνσης Ν. Κοζάνης τα οποία φυλάσσονται από τον Ιούλιο του 2010 σε ειδικά διαμορφωμένη αίθουσα του σχολείου μας. Καθοριστική ήταν η τεχνική συμβολή των μαραγκών του δήμου που συναρμολόγησαν τα ειδικά ράφια.
☺11-10-2010: Τα ελευθέρια της Κοζάνης γιορτάσθηκαν στο σχολείο μας με ομιλία της δασκάλας κ. Γκουντούρα Χρυσούλας.
☺13-10-2010: Στα πλαίσια του εορτασμού του Μακεδονικού Αγώνα εκφωνήθηκε ανήμερα του θανάτου του Παύλου Μελά (13-10-1904 στη Στάτιστα Καστοριάς) ομιλία από τη δασκάλα κ. Ελένη Νάτση. Ποίημα, με αναφορά στο θάνατο του Παύλου Μελά, απήγγειλε η μαθήτρια της Στ΄τάξης Μαρία Αλατζά.Οι μαθητές της Ε τάξης τραγούδησαν το τραγούδι “ Δε λαλείς γλυκό μου αηδόνι».
☺13-10-2010: Πραγματοποιήθηκε στη σάλα του σχολείου συνέλευση των γονέων και κηδεμόνων του σχολείου μας. Ευχαριστούμε θερμά τη διοίκηση του συλλόγου για την προσφορά προς το σχολείο των παρακάτω ειδών. Βιβλία για το μάθημα της φιλαναγνωσίας, φωτογραφική μηχανή, υγειονομικό υλικό, αθλητικό υλικό (μπάλες. στεφάνια…), μηχάνημα βιβλιοδεσίας, αποκατάσταση των χαλασμένων αντηλιακών, προμήθεια οκτώ φορητών υπολογιστών.
☺ 21-10-2010.Το σχολείο μας επισκέφθηκε ό υποψήφιος αιρετός του ΠΥΣΠΕ (ΠΑΣΚ) κ. Δημήτριος Νιτσιόπουλος, της υποψηφίας για το ΚΥΣΠΕ Ουρανίας Βασιλάκου κι ενημέρωσαν τους συναδέλφους για τις προσεχείς εκλογές της 3ης Νοεμβρίου. Ακολούθησε επίσκεψη των υποψηφίων Εκπαιδευτικών της ΕΣΑΚ, Μωυσιάδου Αθηνά, και ΔΑΚΕ Τζιώρα Σοφία, Αντωνιάδη και Λαγουμιτζή.☺ 24-10-2010. Με πρωτοβουλία της διεύθυνσ
☺ 27-10-2010. Πραγματοποιήθηκε στην αίθουσα τελετών του σχολείου μας με ιδιαίτερη λαμπρότητα η επέτειος του ΟΧΙ. Τη γιορτή παρουσίασαν οι μαθητές της Δ΄τάξης. Την επιμέλεια της γιορτής είχαν οι δασκάλες Βασιλική Βλαχοδήμου, Τουλιοπούλου Αλεξία, τη μουσική επένδυση η Εύη Βέττα και την ενδυματολογική επιμέλεια η εκπαιδευτικός της θεατρικής αγωγής Μαρία Αλεξανδροπούλου.
☺17-11-2010. Οι μαθητές της Ε τάξης παρουσίασαν την επέτειο του Πολυτεχνείου σε γονείς, μαθητές, διδακτικό προσωπικό, μέσα από κείμενα, οπτικοακουστικό υλικό. Την επιμέλεια της γιορτής την είχαν οι δάσκαλοι της Ε΄ τάξης Βαγγέλης Χατζηαλεξίου, Μιχάλης Τζήκας. Τα τραγούδια του Πολυτεχνείου επιμελήθηκε η μουσικός Εύη Βέτα.
☺9-12-2010. Οι μαθητές της Α΄, Β΄, Γ΄ εκκλησιάστηκαν στον ενοριακό ναό της Παναγίας Φανερωμένης.
☺22-12-2010. Αμέσως μετά την πρωινή προσευχή, η Γ΄ τάξη συνοδεία ακορντεόν και οπτικού υλικού με βιντεοπροβολέα παρουσίασαν επίκαιρο χριστουγεννιάτικο τραγούδι και παραδοσιακά κάλαντα. Στο ακορντεόν η δασκάλα Ελένη Νάτση. Επιλογή και προβολή των εικόνων από τον εκπαιδευτικό της Πληροφορικής Χρίστο Λαμπριανίδη.
☺22-12-2010.Ο Σύλλογος Γονέων και κηδεμόνων πρόσφερε σε όλους τους μαθητές γραφική ύλη.
☺23-12-2010. Τη χριστουγεννιάτικη γιορτή παρουσίασαν με ιδιαίτερη επιτυχία οι μαθητές της Β΄τάξης. Η γιορτή άνοιξε με τους μαθητές της Στ΄τάξης με επιτυχές δρώμενο με παραδοσιακά “σούρβα”.